Tuesday, August 9, 2011

Alt mulig mousse oppskrift.


Mousse kaker er det jeg lager mest av tror jeg, her i Russland er de helt ville etter det. Jeg kan i grunnen skjønne det, det er jo fantastisk godt da:)
Mousse-kaken under  er en Blåbær yoghurt kake, men det er bare en av mange muligheter med denne oppskriften. Man kan bruke hva man vil av smak i den, men smaker best med syrlige smaker.Den kan også brukes til å fylle kaker med.


Så her er en basic mousse oppskrift:


  • 4 dl fruktpuré eller juice
  • 200 gr sukker
  • 5-6 pl gelatin ( 5 pl hvis det er til mousse-kake, 6pl hvis det er til fyll i       kaker)
  • 5 dl krem
1 Legg gelatinen i vann så den bli bløt
2 Varm opp 2 dl av væsken sammen med sukkeret, til sukkeret er oppløst
3 Ha gelatinen i den varme væsken så den løser seg opp
4 Bland dette med den kalde væsken
5 Pisk så kremen lett, den skal være bløt i konsistensen men likevel fast.
6 Når væsken er helt kald blandes den i kremen med en visp, eller på sakte fart i mixeren.
7 ha mousse i en kakeform med et tynt lag med feks. vaniljekake bunnen som her , eller bruk den som i fyll i en kake.

Tips: Når jeg bruker denne som kake holder den til en 22 cm form med en tynn kakebunn i bunn Du kan som sagt ha hvilken som helst fruktpure du vil i den, men de som jeg synes smaker best er  bringebær,pasjonsfrukt,sitrusfrukter,jordbær/lime eller forskjellige typer yoghurter :)
Lykke til!

2 comments:

  1. Hei! Du, jeg skjønte ikke helt , var dette oppskriften på kaken det er bildet av ???

    ReplyDelete
  2. Hei Molly :)
    Du kan lage en sånn kake som det er på bilde av oppskriften her, men egentlig er det en sånn type mousse du kan lage alt mulig av. Kaken på bilde er bare et eksempel. Man kan bare fylle den i glass feks og bruke som dessert. Hvis du forteller meg hva du skal bruke moussen til kan jeg hjelpe deg mere eksakt:)

    ReplyDelete

LinkWithin