Sunday, August 14, 2011

Sjokoladekake med mochafyll og salte peanøtter


Denne kaken er virkelig en av mine favoritter. Jeg er veldig glad i tunge sjokoladekaker ,og en av mine yndlings komboer er sjokolade og salt, denne kaken har begge deler.  Jeg vil tro at fyllet passer inn i en vaniljekake også, da blir den kanskje ikke fult så mektig.

Til denne kaken trenger du:

  • Sjokoladekake
  • Sjokolade-kaffekrem
  • 1 pose salte peanøtter
  • 1 glass Hapå
Sjokoladekake



  • 250 gram mel
  • 300 gram sukker
  • 50  gram kakao
  • 1,2  dl nøytral olje (feks.raps eller solsikke olje)
  • 2    egg
  • 2,35 dl kefir eller kulturmelk
  • 2 ts natron
  • 1/4 ts salt
  • 1 ts bakepulver 
  • 5 ss pulverkaffe
  •  2 dl vann 
Tips:  Hvis du ikke vil ha med kaffesmak så kan du bytte ut  kaffen og vannet med kefir/kulturmelk eller melk.



  1. Varm opp vannet  og bland dette med kaffepulveret.
  2. Bland så alt det tørre sammen i mixebolle.
  3. Mix deretter eggene sammen og tilsett olje,kefir og kaffen i eggene
  4. Hell væsken i melblandingen mens du visper. Det letteste er selvfølgelig å bruke en mixmaster, men bare ikke sett den på full guffe, da du vil få et særdeles melete kjøkken ;) 
  5. Når all væsken er blandet i melblandingen vil du ha en smidig og ganske tyntflytende røre.
  6. Ha den i en passende form, kaken på bilde er laget i en 18 cm form, men denne oppskriften passer også i en 20 cm form, kaken vil bli noe lavere enn denne.Pass på å smøre formen godt med smør eller formfett. Du kan også ha bakepapir i bunn av formen, da blir den lettere å få ut.
  7. Sett den i en forvarmet stekeovn 170*c-200*c  ,stekes i ca.1 time. Tiden kan variere noe da stekeovner steker veldig forskjellig. Men test om kaken er ferdig med en kake-nål .
  8. Når du tar kaken ut av ovnen la den stå 10 min. på benken før du tar den ut av formen, Da vil den sette seg ordentlig og holde formen skikkelig. La den avkjøles helt på rist.




Sjokolade og mochakrem:


  • 5 dl kremfløte
  • 250 gr kaffesjokolade,evnt. vanlig kokesjokolade
  • Hvis ikke du finner kaffesjokolade ,2 ts pulverkaffe
  1. Varm opp fløten til rett under kokepunktet, hvis den begynner å koke forandrer smaken på fløten og vil smake litt "grøtete".
  2. Mens fløten varmes opp del opp sjokoladen i en bolle
  3. Når fløten er varm hell den over sjokoladen så den smelter, deretter rør den sammen.
  4. Hvis du ikke finner kaffesjokolade ha kaffepulveret i fløten når den er oppvarmet,rør om så den løser seg opp , fortsett videre som beskrevet i trinn 3.
  5. Sett fløte/sjokoladeblandingen i kjøleskapet til den er helt kald og litt til. Dette vil ta litt tid så beregn god tid til dette.
  6. Da den har blitt helt kald skal den piskes opp, dette går veldig raskt . Jeg pleier å gjøre dette for hånd, hvis du gjør dette i en mixer kan den veldig lett sprekke og bli til sjokoladesmør. Så pisk den for hånd til kremen henger sammen.
 Montering av kaken: 

  1. Hvis kaken din har en "vulkantopp" kutt denne av så du får en jevn kake.
  2. Del kaken 2 ganger så du får 3 like høye deler, til dette bruker jeg en kake-sag. Det er selvfølgelig ingen problem å gjøre dette med en brødkniv, men pass på så delene blir like høye.
  3. Legg toppen av kaken på et serveringsfat. Begynn med toppen  og avslutt med bunnen så vil du få en rettere kake.
  4. Bre et passe tykt lag med Hapå over den nederste delen, dette laget behøver ikke å være så veldig høyt, da blir det veldig søtt.
  5. Ha så over et godt lag med salte peanøtter. Saltet i nøttene vil fremheve sjokolade og karamellsmaken i kaken og du vil ikke smake saltet.
  6. Bre så et mye tykkere lag med sjokoladekrem, du kan ta så mye du vil ha av dette.Jeg er veldig glad i kaker med mye fyll så jeg har en god del.
  7. Pass på at fyllet er jevnt ,hvis ikke blir kaken din skjev.
  8. Ha så den midtre delen av kaken over sjokoladekremen og gjør det sammen som i trinn 4-7
  9. Kaken på bildet er dekket med sukkerpasta men de som ikke vil  ha den så avansert anbefaler jeg å lage dobbel porsjon med sjokolade-kaffekremen og kle den med det.
Hvis du har noen spørsmål så spør i vei i kommentarfeltet så svarer jeg så raskt jeg kan !!

1 comment:


  1. Min kone har lidd av kreft i bukspyttkjertelen som ble bekreftet å være fase fire, legen fortalte meg at det var lite hun kunne gjøre siden hun ikke reagerte på behandling, men min svoger kom til vår redning ved å bestille denne hampoljen fra Rick Simpson Foundation, som han sa, har hjulpet noen pasienter med å bekjempe kreft av ulike typer, så vi bestemte oss for å gi det en sjanse, så langt er kona mitt bedre, og nå kan hun gå rundt huset selv. Jeg følte det som nødvendig, og la andre som lider av denne akutte sykdommen at når du har en god hampolje, kan det virkelig gi deg en god sjanse til å leve. Hvis du har behov for denne hampoljen, kan du kontakte stiftelsen som leverte min svoger med denne e-posten: ricksimpsonmedicalorg@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin